Terug naar overzicht

“Ondernemers hebben geen tijd voor prietpraat.”

Economische omgeving

Elk nummer van M&A Knowhow draagt mee de stempel van Chris Van Gils. Zij is zaakvoerder van het innovatieve contentstrategie- en consultancybureau ContentMoon. De hogere rentes en inflatie oefenen invloed uit op de marktomstandigheden en prikkelen Chris’ onderneming, net als vele andere kmo’s, om wendbaar te reageren en extra opties voor de toekomst te creëren.

Diversificatie van de activiteiten is het toverwoord om een klein maar dynamisch bedrijf als ContentMoon te wapenen tegen macromarktomstandigheden.

Chris Van Gils: “Als ondernemingen omwille van de effecten van de inflatie en fikse loonindexeringen hun kosten onder de loep leggen en aftoetsen tegenover hun strategie en core business, dreigt communicatie vaak een van de slachtoffers te worden. Nochtans is het van belang dat zij, net zoals ik, contact houden met hun publiek. Voor mij is het cruciaal om de klanten te blijven helpen om hun business te runnen – ook als het even wat moeilijker gaat. Content marketing, want daarover hebben we het, vormt niet alleen voor Dealmakers, maar voor elk bedrijf een essentiële toegangspoort naar het doelpubliek. Dat kan op verschillende manieren, onder andere door interessante informatie te delen – zoals Dealmakers doet via deze M&A Knowhow – die een waardevolle context schept en die je klanten effectief wijzer maakt. Daarop kijk ik streng toe: dat de inhoud niet vrijblijvend is, maar gebaseerd is op deskundigheid en journalistieke kwaliteit biedt. Ondernemers hebben geen tijd voor prietpraat.”

Wendbaarheid in woelige tijden is meer dan het uitdiepen van bestaande relaties. Nieuwe activiteiten die geënt zijn op de aanwezige kennis en ervaring openen ook perspectieven. “ContentMoon investeert dan ook in initiatieven om kennis en expertise rond content marketing en content architectuur te delen via opleidingen, workshops en events. Dat zorgt op zich voor een extra inkomstenstroom, maar effent ook de weg naar nieuwe partnerschappen. In dezelfde lijn hebben we ook samenwerkingen met onderwijsinstellingen opgezet.”

Door zelf blijvend kennis op te doen in nieuwe domeinen, openen er zich nog deuren. “Duurzaamheidscommunicatie zoals ESG wordt voor heel wat ondernemingen een hot issue. Ik volg daarom gespecialiseerde opleidingen bij gerenommeerde instellingen om mijn bestaande en nieuwe klanten hierbij deskundig te kunnen adviseren.”

Helpt ook een dam op te werpen tegen onzekere tijden: de opbouw van assets die een stabiele waarde vertegenwoordigen. “Zo investeerde ContentMoon onlangs in vastgoed dat verhuurd wordt aan jonge, beloftevolle start-ups.”

CHRIS VAN GILS IN ÉÉN OOGOPSLAG

  • Oprichter en Content Architect bij ContentMoon.
  • Director Postgraduaat Content Marketing bij AP Hogeschool.
  • Gewezen directeur Content Marketing bij Sanoma Europe.
  • Gewezen directeur Innovatie & Strategie bij Sanoma Belgium.