Van een kleine reisorganisatie voor jongeren naar een gevestigde waarde in de Belgische reismarkt: Jongerentravel was het levenswerk van Katrien Corens. 28 jaar lang bouwde ze het bedrijf uit, doorstond crisissen zoals de terroristische aanslagen in Barcelona in 2017 en corona, en breidde ze haar aanbod uit met onder meer het Reishuis en de Corendon Shop. In 2025 verkocht ze haar onderneming aan Green Park Investments. ‘Het was geen afscheid van reizen, wel de juiste stap op het juiste moment’, zegt Corens.
Het verhaal van Katrien begon eind jaren negentig, toen ze als monitor meeging op sportkampen. In 2008 nam ze het bedrijf – toen nog vzw Recrea – volledig over en bouwde het verder uit. “We hebben heel wat watertjes doorzwommen”, blikt ze terug. “De aanslag in Barcelona met jongeren ter plaatse, de coronajaren waarin we met handen en voeten gebonden waren… Dat hakt erin.” Toch bleef ze volhouden en maakte ze van Jongerentravel een gevestigde naam.
“Maar op een bepaald moment voel je dat je niet eeuwig kan doorgaan”, vertelt ze. “Mijn kinderen hadden hun eigen pad gekozen, en ik wilde zelf ook nog iets anders doen in mijn leven. Jongerentravel had jonge energie nodig om verder te groeien, ook internationaal. Alleen kon ik dat niet meer dragen.”
De stap naar de verkoop
Corens nam contact op met Dealmakers en vond in Anthony Hernaut de juiste sparringpartner. “Bij het introductiegesprek was de klik met Anthony onmiddellijk, dus er was meteen vertrouwen.Toch wist ik niet waar ik aan begon. Een verkoopproces is intens: due diligence, onderhandelingen, honderden vragen. Zonder begeleiding was dit onmogelijk geweest. Gelukkig dat Anthony en zijn collega Thomas van Dealmakers samen met mijn boekhouder die cijferdans tot een goed einde brachten.”
De zoektocht naar de juiste koper bracht verschillende partijen aan tafel. “Maar niet met iedereen was er een klik. Voor mij was dat essentieel. Jongerentravel is een stuk van mijn leven, is mijn kind, en dat geef je niet aan de eerste de beste. Toen Green Park Investments kwam, voelde het meteen juist. En toen Anthony de verschillende opties met mij doornam en tot de conclusie kwam dat dit een goede match zou zijn, kreeg hij volledig gelijk.”
De deal en de toekomst
De uiteindelijke deal bracht meer dan een investeerder: Green Park koppelde een nieuwe manager aan Jongerentravel. “Dat was cruciaal”, zegt Corens. “Zij wilden niet kopen zonder de juiste persoon op de juiste plaats. Anthony stelde voor om een kandidaat-manager te verbinden met Green Park, en dat bleek de perfecte match. Zo is de continuïteit verzekerd.”
Vandaag telt Jongerentravel vier vaste medewerkers die allemaal meegaan in het nieuwe verhaal. De naam en de identiteit blijven behouden. “Green Park wil een sterke groep van reismerken uitbouwen, en Jongerentravel hoort daarbij. Dat geeft mij vertrouwen dat mijn levenswerk in goede handen is.”
Zelf blijft Corens nog een half jaar betrokken voor de overdracht, daarna neemt ze afstand. “Ik wil nog helpen als dat nodig is, maar ik wil niet dat Jongerentravel mijn fulltime prioriteit blijft. Voor mij is de cirkel rond: ik draag in schoonheid over.”
De Dealmakers touch:
Anthony Hernaut, partner bij Dealmakers, begeleidde de verkoop van Jongerentravel. Wat maakte dit dossier bijzonder?
- De voorbereiding en dossieropbouw: “Katrien had alles zelf gedaan, zonder mede-eigenaars of partners. Dat is loodzwaar. Toch leverde ze met ons team cijfers en informatie snel en correct aan, wat cruciaal was voor het vertrouwen van kopers.”
- De juiste timing en de klik met de koper: “Niet elke kandidaat is de juiste. Soms moet je durven knopen doorhakken. Na verkenning van enkele pistes bleek Green Park met voorsprong de juiste te zijn.”
- De creativiteit in de oplossing: “Omdat Green Park geen manager had, dreigde de deal vast te lopen. Door hen met de juiste persoon te koppelen, konden we de deal redden én sterker maken. Dat was echt maatwerk.”