Terug naar overzicht

“Ik zie mezelf als coach van wie zijn bedrijf verkoopt.”

Onze experts

De kennis die is opgebouwd dankzij een indrukwekkend professioneel parcours – “Het verbaast me zelf ook een beetje” (lacht) – en een rustgevende wijsheid die komt met de jaren zijn twee van de talrijke troeven die Georges Yana aan de tafel brengt tijdens een overnameproces. “Ik heb veel watertjes doorzwommen in binnen- en buitenland, wat me een goed globaal beeld geeft van hoe ondernemingen werken, waar hun kansen liggen, waar gevaren om de hoek loeren en hoe we met onze expertise meerwaarde kunnen creëren.”

Georges Yana’s doordesemde visie op bedrijven biedt een uitgelezen kans voor Dealmakers om de technische expertise tijdens het gehele verkoopproces te koppelen aan een unieke helikoptervisie – met name ook in Franstalig België. “Die complementariteit maakt dat we voor onze klant meer zijn dan accountants en fiscalisten. Het maakt Dealmakers bijzonder, en het maakt mij heel gelukkig want mijn grootste professionele passie is bedrijven voorbereiden voorafgaandelijk aan de verkoop. De aanloop naar een verkoopproces is complex en het succes hangt af van veel verschillende factoren. Mij laat het toe een deep dive te nemen in het bedrijf zelf, de processen, de sector, het organigram, de toekomstvisie, de risico’s en de businessopportuniteiten… Boeiend! Een proces dat een grondige analyse vraagt en best haar aanvang vindt in een vroeg stadium. Die inspanning zal je geheid weerspiegeld zien in de uiteindelijke waardebepaling.

Want, ik ga even kort door de bocht, wat doet de koper uiteindelijk? Hij weegt de risico’s af en koopt de toekomstige cashflow.” Technische kunde is één, psychologisch inzicht is twee. Beide zijn van belang om een succesvolle overname te realiseren. Georges Yana geeft een voorbeeld: “Een ondernemer die een mooie business heeft uitgebouwd, maar jaar in jaar uit zeven dagen op zeven werkt, heeft niet de nodige tijd om dit proces te leiden. Het is mijn taak om bedrijven te helpen zich te organiseren en zich mooi te presenteren om de best mogelijke waarde uit de brand te slepen. Niet dat ik de bruid mooier maak dan ze al is, zoals de mooie Franse uitdrukking luidt, maar we zetten de managementstructuur, de processen, het businessplan… op punt. Allemaal zaken waar de koper hoe dan ook naar zal vragen.”

“Dat ik niet meer van de jongsten ben, heeft zijn voordelen: ik heb voor voldoende hete vuren gestaan om te allen tijde rustig en kalm te blijven. Dat op zich al helpt om het vertrouwen te verdienen waardoor we integer advies kunnen geven en onze klanten kunnen begeleiden. Geen overbodige luxe, want een onderneming
verkopen, zeker als de verkoper ook de oprichter is van het bedrijf, is zelden een walk in the park. Ook bij de overdracht van een familiebedrijf naar een volgende generatie, moeten er vaak grondige analyses worden gemaakt en plooien worden gladgestreken. Om dat zo soepel mogelijk te begeleiden, heb ik bijkomende opleidingen rond coaching gevolgd. Als adviseur zeg ik: ‘Ik raad je dit of dat aan.’ Het gebeurt wel eens dat die inzichten of onze analyse op weerstand botst. Dat is menselijk. Als coach zeg ik niet zozeer wat iemand moet doen, maar help ik hem of haar om zelf tot een beslissing te komen. Wat plastisch uitgedrukt: ik kruip in het hoofd van de verkoper en help hem of haar na te denken. Uiteindelijk kent de verkopende partij het bedrijf nog altijd het best. Inzichten die zo tot stand komen, hebben per definitie meer draagvlak.”

GEORGES YANA IN ÉÉN OOGOPSLAG

  • Master Economie bij Université libre de
    Bruxelles
  • Senior Auditor bij Deloitte UK & Brussels
  • Manager bij Bank Morgan Guaranteed Trust of
    New York
  • Head of Systems & Methods bij JC Penney
  • Voorzitter Raad van Bestuur bij Troc de l’Ile SA
    Holding
  • Corporate Finance bij ODB
  • Partner Shareholder Advisory - Moore Belgium