HÉT MOMENT OM TE VERKOPEN? VRAGEN DIE U ZICH MOET STELLEN


Dealmakers groepsfoto

Dé vraag die sinds het begin van de Coronacrisis in maart 2020 hardnekkig weerkeert als een boemerang: zijn dit goede tijden om uw onderneming te verkopen? Dat crisissen kansen bieden, horen we overal, maar geldt dat ook voor u en uw plannen? We laten ons niet leiden door de waan van de dag in onze genuanceerde tour d’horizon.

Staan de sterren gunstig op macro-economisch vlak?

First and foremost: onderschat de invloed van de macro-economische omstandigheden niet, maar overschat ze nog minder. Met name in een kmo-context. Evoluties in een sector wegen zwaarder door dan de globale economische situatie. Sommige sectoren gaan door een diep dal, terwijl andere floreren en hun activiteit zien toenemen. 
Dat laatste zal ongetwijfeld leiden tot schaalvergroting (lees: overnames). Kapitaal om die overnames te financieren, is er op overschot. De rentes blijven laag en financiers zoeken alternatieven om hun geld aan het werk te zetten, onder meer in buy-and-build. Experten verwachten dan ook dat de M&A-markt in 2021 opveert.

Wat is de micro-realiteit van uw onderneming?

Wat ook weinig raakvlak heeft met de macro-economie is de micro-realiteit waarin bedrijfsleiders van kmo’s werken en leven. De beslissing om een onderneming te verkopen, heeft vaak te maken met persoonlijke overwegingen. Meer soms dan met strategische overwegingen. De fut is eruit, er is geen opvolging, de leeftijd begint te wegen, de volgende golf investeringen weegt te zwaar… het zijn allemaal valabele argumenten die een rol spelen bij de keuze.
Maak vooral niet de fout om een verkoop uit te stellen omwille van externe economische omstandigheden. Door die verminderde motivatie dreigt u waarde te vernietigen. Klanten worden minder goed opgevolgd, prospecten worden niet of onvoldoende goed bewerkt, markttendensen worden gemist... Deze waardevernietiging is vaak groter dan de impact van de economische conjunctuur.

Wat is een juiste prijs?

Voor de crisis werden groeiverwachtingen nog erg hoog ingeschat, wat leidde tot onrealistisch hoge prijzen en hoge overnameschulden. Op dit moment worden groeiverwachtingen, en dus ook de overnameprijs, rationeler ingeschat. Zaak is wel de eenmalige impact van Corona correct te verrekenen om tot een juiste prijs te komen en de waarde van uw bedrijf niet te onderschatten. Daarvoor hanteren we de REBITDA-C-formule, waarin we de recurrente operationele kasstromen met genormaliseerde cijfers (REBITDA) als basis nemen en daarbij de factor ‘Corona’ op een realistische, niet-recurrente manier in rekening brengen.

Aanbevelingen

  • Wat uw sector doet, is belangrijker dan wat de macro-economische wereld doet.
  • Uw persoonlijke drive om te verkopen is cruciaal. Als de motivatie zakt, zakt de waarde van de onderneming vaak mee. Te voorkomen, dus.
  • Streef naar een goede overname (prijs, voorwaarden) met een deskundige M&A-partner.

Onze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord gaat.

We also use analytics & advertising services. To opt-out click for more information.