BAKE & COMPANY ALS ONDERDEEL VAN INTRACTO GROUP


Bake & Company

"Succesvolle verkoop in volle Coronacrisis."

Na een verkoopproces van amper vijf maanden in volle Coronacrisis, werd in juli de digitale consultancy boutique Bake & Company uit Gent verkocht aan Intracto Group.

“Ja, het ging snel. De match qua filosofie en cultuur, en de ambitie om samen internationaal te groeien, gaf de onderhandelingen vleugels. Voor ons is dit in de verste verte geen take the money and run-scenario”, zegt Kristof Bossuyt, samen met oprichter Klaas Verbelen co-CEO van Bake & Company. Ook de voorbije jaren ging het snel voor Bake & Company. “Klaas richtte het bedrijf op kerstavond van 2014 op. Nu leveren we met een team van twaalf digitale strategen een onafhankelijke begeleiding voor digitale marketing en sales van grote merken (BMW, Proximus, DPG Media, MediaMarkt en Samsonite). We maken analyses, doen audits, vertalen een business strategie naar een digitale strategie… maar we stoppen waar de effectieve uitvoering begint. We boksen geen creatieve campagnes in elkaar, doen geen technische implementatie, creëren geen content.”

Complementariteit

Die duidelijke keuze verklaart meteen de complementariteit met Intracto Group, dat gespecialiseerd is in technische en creatieve digitale diensten. Sinds de oprichting in 2005 groeide Intracto Group door organische groei en overnames uit tot een toonaangevende digitale speler in de Benelux. Om die groei via buy & build nog te versnellen en een internationale allure te geven, kwam in 2018 de investeringsmaatschappij Waterland aan boord.

Bossuyt: “Intracto Group wil uitgroeien tot een groot full service bureau, terwijl wij bij Bake & Company naar de markt keken en ons afvroegen hoe we verder konden groeien, in de wetenschap dat er in onze sector een consolidatietrend is. Eeuwig blijven doen wat we deden, was simpelweg onmogelijk omdat we graag werken voor grote merken, waar uiteraard ook de grote jongens aankloppen om mee de digitale strategie uit te werken. Om mee te spelen heb je voldoende soortelijk gewicht nodig. Size matters, meer en meer.”

Ervaren M&A-partij

En dus keek Bake & Company naar een partnership of een groep om in op te gaan. “Omdat verkoop één van onze denkpistes was, namen we Dealmakers in de arm om alle ins & outs goed te verkennen. We vonden in hen een partij met veel ervaring met M&A die ons kon bijstaan bij de waarderingstechnische, financiële en juridische aspecten van een verkoopproces.”

Samen met Intracto Group verschenen nog geïnteresseerde kopers op de radar. “We hebben met elke partij gepraat, maar voor ons was het snel duidelijk dat wij ons het beste terugvonden in de cultuur en het toekomstperspectief van Intracto Group. Voor ons was het belangrijk mee te blijven bouwen aan de toekomst, in de driving seat te blijven zitten en onze medewerkers doorgroeikansen te geven.”

Het ging nog nooit zo hard

Of Corona een effect had op die financiële waardering? “Op korte termijn had deze situatie een effect kunnen hebben, quod non: ons tweede kwartaal was beter dan vorig jaar. Op de wat langere termijn zien we vooral kansen, want digitalisering en e-commerce gingen nog nooit zo hard. Wij geloven heel sterk in een uplift van het digitale, zowel in marketing als in sales. Zowel Intracto Group als wij kijken positief naar morgen.”

DE DEALMAKERS TOUCH

Anthony Hernaut en Bram Verstraeten leidden het dossier-Bake & Company in goede banen. Enkele bijzondere aspecten:

  • Alle onderhandelingen verliepen via videocall. Een uitzonderlijke ervaring want lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen… maken normaliter intrinsiek deel uit van het proces. Enkel de ondertekening en de closing gebeurden na de lockdown in levenden lijve in beperkte kring.
  • Bake & Company is digital savvy waardoor de communicatie erg snel en efficiënt verliep via Whatsapp en gedeelde documenten op Google Drive in plaats van via mail en telefoon.