“Partners geven me ademruimte en toekomstperspectief”
Ze zegt dat ze handelt in kwaliteitsvolle haarstukjes, maar eigenlijk handelt Katrien Van Allemeersch minstens evenveel in zelfvertrouwen van vrouwen die te kampen hebben met blijvende kaalheid (alopecia). In Fix Hair begon bescheiden, maar groeide met de jaren uit tot een referentiespeler van premium haarstukjes voor vrouwen in België en Nederland. “Om de groeiende vraag vanuit Duitsland te kunnen beantwoorden én de continuïteit van mijn activiteiten te kunnen garanderen, had ik ademruimte nodig. En partners.” Die vond Katrien via Dealmakers bij een investeerdersgroep rond Erik Kerkhofs, Zina Dior en Jan Van Mieghem.
“Goed twintig jaar geleden viel me de belabberde kwaliteit op van de haartoevoegingen in het haarwerksalon waar ik toen werkte”, herinnert Katrien zich. En dus besliste ze het op eigen houtje anders, maar vooral beter te doen. De eerste stappen die Katrien Van Allemeersch zette om In Fix Hair op te richten, zette ze richting Filipijnen. “Daar legde ik de basis voor de productie van hoogkwalitatieve haarstukjes, gemaakt van Europees haar.”
In Vlaanderen bouwde Katrien tegelijkertijd aan een groothandel en B2B-netwerk van kapsalons dat stelselmatig groeide in België en Nederland. Wat ooit klein begon, werd te succesvol om zelf te blijven besturen – zeker met de groeiende vraag naar exclusieve haarwerkstukjes, onder meer vanuit Duitsland. “En niet alleen dat, ik begin stilaan ook mijn leeftijd te krijgen (Katrien is 60) waardoor de kappers die hun zaak opbouwen met ons product me op de vrouw af vragen: ‘Wat als je ziek wordt of ermee stopt, hoe moet het dan verder?’. Die vraag begrijp ik en ik voel me bovendien ook verantwoordelijk voor de 200 mensen die in de productie werken, dat zijn 200 gezinnen, en mijn twee goede, vaste medewerkers. Ook ik wil dus dat de continuïteit gegarandeerd is.”
Haar bankier stelde verschillende mogelijke partners voor om investeerders te zoeken, “maar de klik met Jonathan van Dealmakers was er meteen. Een volledige verkoop van In Fix Hair was niet aan de orde, want ik wil zeker nog enkele jaren werken. Wel wil ik mij focussen op de core business, de verkoop en de productie. Daarvoor had ik hulp nodig. En ik wil de zekerheid dat als er morgen iets onverwachts voorvalt, de boel doordraait.”
Intensief proces
Het proces verliep niet vanzelf, want de productie op de Filipijnen was voor veel kandidaat-investeerders een grote onbekende, een grote onzekerheid – zowel cultureel als juridisch. Ook voor Dealmakers was het onontgonnen terrein en een hele uitdaging om alle risico’s en opportuniteiten in te schatten. Uiteindelijk werd er een dochteronderneming van In Fix Hair opgericht om alles organisatorisch en juridisch te stroomlijnen.
Zes partijen ondertekenden een letter of intent (LOI). De keuze viel uiteindelijk op de investeerdersgroep rond ondernemer Erik Kerhofs, zijn partner, pruikenmaakster Zino Dior, zijn financieel adviseur Jan Van Mieghem en twee andere privé-investeerders. “Het was een heel intens proces”, zegt Katrien. “Eén van de moeilijkheden was de waardering van de voorraad haar – een niet alledaags gegeven in due diligence. Wat wel leuk was om vast te stellen bij die oefening: de analyses en de cijfers toonden aan dat mijn buikgevoel mij al die jaren niet had voorgelogen. Ik ken en kende mijn business echt wel.” Hoe het in de praktijk zal lopen, weet Katrien nog niet in detail – de deal dateert pas van juli 2024. “Wel is het de bedoeling tot een verdeling van taken en verantwoordelijkheden te komen die me toelaten me op de core business te concentreren. Hoe dan ook, als ik terugblik op het verloop, weet ik zeker dat het zonder Jonathan nooit gelukt zou zijn en dat de zoektocht naar partners op een sisser zou afgelopen zijn.”
DE DEALMAKERS TOUCH
Jonathan Vermeeren, Partner bij Dealmakers, begeleidde Katrien Van Allemeersch bij de verkoop van In Fix Hair. Dit maakte deze overname bijzonder:
- De collega’s van Moore hebben meegeholpen om een juridische entiteit, een dochter van In Fix Hair, op te richten op de Filipijnen.
- Door de hoge marge was er veel interesse van potentiële kopers. Maar de due diligence, met name de waardebepaling van de voorraad, was niet evident in deze nichemarkt.
- Waar we in slaagden was dat we gedurende het hele proces, dat uiteindelijk twee jaar duurde, de rust konden brengen en het geloof konden behouden dat we de juiste partij zouden vinden.