Terug naar overzicht

Overnameverhaal Garage Van Dorpe uit Oudenaarde

Bedrijfsovername
Onze experts
Referenties

Met de verkoop van Toyota garage Van Dorpe in Oudenaarde nemen zaakvoerders Frank Van Dorpe en zijn echtgenote Leen Vanwambeke afscheid van het familiebedrijf dat 47 jaar geleden werd opgestart. “Het was een kwestie van overnemen of overgenomen worden.”

De autosector is volop in beweging. Overnames van garages zijn er aan de orde van de dag, want size matters als de marges kleiner en de investeringskosten groter worden. De vraag die Toyota Belgium de dealers uit Oudenaarde voorlegde in 2020 of ze het zagen zitten om een andere garage over te nemen betekende dan ook een kantelpunt. “Een dergelijke investering kunnen wij er niet meer uithalen”, zegt Leen Vanwambeke. “Frank is 54, ik ben 50 en aangezien geen van onze drie kinderen de zaak wil overnemen, hebben we ook geen opvolging.”

Daarmee lagen de kaarten automatisch anders en werd de vraag omgekeerd: of garage Van Dorpe dan niet beter zou worden overgenomen? “We hadden onze zaak graag een tijd langer gerund, maar als dealer van een groot merk ben je nooit helemaal je eigen baas en dus stonden we plots voor een voldongen feit. Dat doet pijn aan het hart, maar als puntje bij paaltje komt moet je daar als ondernemer natuurlijk toch ook weer het beste van maken”.

De huisbankier van garage Van Dorpe, Bank Van Breda, bracht de zaakvoerders in contact met Nele Neyrinck, Partner bij Dealmakers. “Het zoeken van kandidaat-overnemers, de waardebepaling van je bedrijf, de juridische dimensies, de voorwaarden die je wil laten opnemen in de overeenkomst… bij een overname komt er zoveel kijken, dat ik niet geloof dat je dat zonder externe gespecialiseerde partij voor elkaar krijgt”, zegt Leen. “Onze hoofdtaak was informatie aanleveren waarmee Dealmakers een sterk onderbouwd informatiememorandum kon samenstellen en het verkoopproces in goede banen leiden.”

 

Leen Vanwambeke, Zaakvoerder Garage Van Dorpe

“Bij een overname komt er zoveel kijken, dat ik niet geloof dat je dat zonder externe gespecialiseerde partij voor elkaar krijgt.”

 

Empathie

Cijfers, indicatoren en analyses spelen uiteraard een centrale rol bij de verkoop van een bedrijf, maar dat doen emoties ook. “Nele toonde veel empathie”, zegt Leen. “Vaak was haar eerste vraag: ‘Hoe gaat het nu met jullie?’ Ze had aandacht voor onze gevoelens, ook omdat ze wist dat de verkoop voor ons een zware dobber was. Het vertrouwen dat ze daardoor won, benutte ze ook om ons nu en dan aan te porren en vooruit te stuwen op momenten dat we twijfelden.”

In de zomer van 2021 werd garage Van Dorpe overgenomen door garage De Prins uit Zulte. Dat de zeven vaste medewerkers en de zelfstandige technieker die een paar dagen per week meedraait in het atelier in dienst zouden blijven, was een van de grootste betrachtingen van de verkopers. Leen: “Zelf waren we ook graag aan boord gebleven, maar dat zat er uiteindelijk niet in. Frank en ik vormden altijd al een goed team en we zijn niet bang van werken, dus we stampen zeker nog iets nieuws uit de grond. We zijn nog lang niet op een leeftijd om op onze lauweren te rusten, maar we gaan even de tijd nemen om na te denken over what’s next.”

De Dealmakers Touch

Nele Neyrinck, Partner bij Dealmakers, leidde het dossier in goede banen. Enkele bijzondere aspecten:

  • Snelle doorlooptijd van het hele traject
  • Zakelijke en mentale begeleiding voor, tijdens en na de transactie