DUE DILIGENCE BELANGRIJKER DAN OOIT


Zo belangrijk is due diligence

Wie dacht dat we na Corona relatief snel zouden opveren naar een back to normal-toestand, is eraan voor de moeite. De nasleep van de pandemie laat zich nog steeds voelen op allerlei vlakken en we kregen er bovendien een oorlog in onze achtertuin en een torenhoge inflatie bovenop. Voor ondernemers zijn het uitdagende tijden. Wie eraan dacht zijn bedrijf van de hand te doen, drukken we op het hart: in het overnameproces is due diligence belangrijker dan ooit.

Een due diligence dient ervoor om te verifiëren dat alle risico’s zijn afgedekt, dat alle cijfers niet alleen nu correct zijn, maar ook houdbaar in de komende jaren. Kortom, het is een soort van verzekering. In tijden zoals nu waarin zekerheden een bijzonder schaars goed zijn, is het uitvoeren van een due diligence dan ook geen simpel af te haspelen routineklus. De bevoorradingsproblemen door de oorlog in Oekraïne, de aanslepende logistieke moeilijkheden vanuit Azië, de stijgende rentevoeten en voorthollende inflatie, onrustige beurzen… het heeft allemaal een impact op de context van een bedrijfsovername.

Bye bye, subsidies

Een eerste aandachtspunt is een correct zicht te krijgen op de effecten van de subsidies van de afgelopen jaren. Heel wat bedrijven zijn op die manier door de overheid ondersteund. Sommige subsidies waren significant. In die mate zelfs dat, nu die plots wegvallen, tal van bedrijven kampen met cashproblemen.

Flinke winstmarges

Voorraden zijn eveneens een heikele kwestie. Elk bedrijf heeft tijdens Corona beslissingen genomen die een impact hebben op de toekomst en de rentabiliteit van de onderneming. Het antwoord op de vraag of die juist waren of niet, zal komen van de markt.

Zo hebben sommige bedrijven flink geproduceerd tijdens Corona. Ze kijken nu aan op grote voorraden. Die wegen op het beschikbare werkkapitaal en de vraag vanuit dat perspectief is hoe snel je die voorraad kan verkopen. Wie tijdens Corona veel voorraden heeft ingeslagen, kan anderzijds profiteren van de sterke stijging van de grondstofprijzen. Veel ondernemingen die in dat schuitje zitten, laten momenteel flinke winstmarges noteren.

Verzwakte positie

Andere bedrijven hebben de productie de afgelopen jaren flink teruggeschroefd en moeten nu hun voorraden aanvullen. Zij kijken aan tegen extravagant dure grondstoffen en energie, terwijl ze het vaak moeilijk hebben om de meerkost van die prijsstijgingen door te rekenen aan hun eindklanten. Het vraagt geen hogere wiskunde om te weten dat die ondernemingen verzwakt uit de crisis komen.

Verkopers en kopers moeten dan ook goed kunnen inschatten wat de gevolgde strategie was tijdens COVID, en in welk scenario de onderneming zich bevindt. De visie van het management de afgelopen twee jaar zal in grote mate de toekomstige rentabiliteit bepalen.