BURO MARKET KRIJGT NIEUWE TOEKOMST NA OVERNAME DOOR HET FRANSE BUREAU VALLÉE


Buro Market

Met de verkoop aan het Franse Bureau Vallée, stapte Buro Market niet met de eerste de beste overnemer in zee. “We hadden gemakkelijk een halfjaar eerder een overname kunnen afronden”, zegt Matthieu Geelhand van Dealmakers die het proces van begin tot eind begeleidde. “Maar we namen onze tijd om de wensen te honoreren van de eigenaar, die het merk en het personeel van een mooie toekomst wou verzekeren.”

Matthieu Geelhand: “Toen we met ons infomemorandum – dat een nauwkeurige beschrijving geeft van alle aspecten van het bedrijf (producten, omzet, personeel, marktpositie …) – potentiële kopers in België benaderden, werd snel duidelijk dat er wel veel gegadigden waren, maar geen perfecte match. Buro Market verzorgt kantoorinrichtingen enerzijds en levert office supplies (printers, inkt, papier …) anderzijds. Elke geïnteresseerde tegenpartij wilde slechts een deeltje van de koek. De enige aandeelhouder van Buro Market had duidelijk laten verstaan dat hij zijn onderneming in één geheel wilde verkopen om de sterke naam te bewaren en uit respect voor het personeel.”

 

“Om aan die wens te voldoen, zijn we de landsgrenzen overgestoken en kwamen we in contact met Bureau Vallée. Koper en verkoper besteedden veel zorg aan het verkoopproces (de waardering en de voorwaarden) en voerden een doorgedreven audit uit, ontwikkelden strategische plannen … Bij elke stap en elke meeting zat Dealmakers mee aan tafel. We kenden dus de geest van de samenwerking. Dat is niet onbelangrijk omdat we ook helpen bij het maken van de finale overeenkomst door een derde partij – om deontologische redenen doen we dat niet zelf. Die kent de lange voorgeschiedenis dan wel niet, maar is erg waardevol voor ons als objectieve scheidsrechter van de closure.”
 

“Vaak denkt de buitenwereld dat ondernemers enkel geïnteresseerd zijn in het geld als ze hun bedrijf verkopen. De verkoop van Buro Market bewijst dat veel bedrijfsleiders niet alleen oog hebben voor het kapitaal, maar ook het menselijk kapitaal. Ze wensen dat er een goede overeenkomst is als dank voor de medewerkers die het bedrijf mee hebben opgebouwd.”
“Bureau Vallée heeft een toekomstvisie voor Buro Market, waarvan de naam trouwens behouden blijft. Naast het overnamebedrag hebben ze een budget voor marketing en communicatie voorzien omdat ze echt willen groeien. Voor de huidige werknemers biedt dat mooie perspectieven.”

 

"Oog voor kapitaal en menselijk kapitaal"