Terug naar overzicht

Waarom uw bedrijf net nú verkopen?

Bedrijfsovername
Economische omgeving

Wie zijn onderneming te laat of holderdebolder moet verkopen, loopt het risico te weinig meerwaarde te realiseren. Stel dus tijdig de vraag: is nú het moment om te verkopen? Behalve de pas aangehaalde financiële aspecten, heeft elke deal tal van emotionele en persoonlijke dimensies. Laat ons dus maar meteen met de deur in huis vallen en u een gouden raad geven: stippel op tijd de toekomst voor uzelf en uw bedrijf uit.

Ziekte of een plots overlijden van een van de zaakvoerders of een partner valt lang niet altijd te voorspellen, maar dat u net zoals iedereen een dagje ouder wordt, is dat wel. Een bedrijfsleider van een HVAC-onderneming die op latere leeftijd nog elke dag de werven afgaat en onder verwarmingsketels kruipt, mag niet al te verwonderd zijn als hij iets in zijn rug krijgt. Die dag wil u voor zijn. De slechtst mogelijke situatie is dat u onverwacht moet verkopen – als het eigenlijk al te laat is. Ervaring leert dat een verkoper ‘in tijdnood’ al snel de neiging heeft zelf de prijs te willen drukken ‘als het maar vooruitgaat’.

Vaak is de drijfveer om te verkopen lang niet alleen de prijs, maar het personeel. En bij uitbreiding ook de leveranciers, de onderaannemers en de klanten. Een bedrijf brengt brood op de plank bij meer mensen dan alleen maar de ondernemer. De bezorgdheid om hun toekomst speelt bij het uitwerken van een goede deal een kapitale rol.

Soms staat een volgende generatie te trappelen om het roer van het familiebedrijf over te nemen, maar steeds vaker zoeken de kandidaat-opvolgers extra ondersteuning en een stuk ontzorging. Die kan komen van een derde partij die mee in het aandeelhouderschap stapt en zich zo engageert om mee te zorgen voor groei. Het is van groot belang om dat proces goed te begeleiden om te komen tot een optimale structuur en financiering van het geheel.

Meer comfort

‘Ik wil niet stoppen, maar mag er toch wat druk van de ketel?’, is een vaak gehoorde verzuchting bij hardwerkende ondernemers. Stress, niet-aflatende werkdruk zeven dagen op zeven, gebrek aan personeel… ondergraven het plezier in en de efficiëntie van het ondernemen. Niet dat die bedrijfsleiders hun onderneming vaarwel willen zeggen of verkopen om daarna met de vingers te draaien, maar wat meer comfort in de gedaante van hulp van buitenaf is meer dan welkom.

Een oplossing kan zijn om uw onderneming te verkopen aan een grotere groep of een financiële investeerder. Die derde partij kan het bedrijf overkopen en de ruimte laten voor de huidige ondernemer om zich voor een minderheid opnieuw in te kopen. Zo heeft de verkoper al een stuk financiële zekerheid vastgeklikt en kan hij zich focussen op de zaken die hij graag en goed doet. Een goede ‘fit’ met de verkoper is hierbij van groot belang.

Lees hier hoe Philip Op De Beeck, zesde generatie bosboomkweker, de toekomst van zijn bedrijf op die manier vormgeeft.